Terugkoppeling vragen Algemene Huurdersbijeenkomst 2021

Afgelopen Algemene Huurdersbijeenkomst heeft u vele Post-it briefjes ingevuld met daarop uw vragen aan ons. Helaas heeft het beantwoorden iets meer tijd gekost dan gehoopt. Maar eindelijk is het dan zo ver. Bijgaand leest u de ontvangen vragen en ons antwoord hierop.

Wij hebben de vragen onderverdeeld in thema’s. We hebben vragen gekregen op de volgende thema’s:

  • Dienstverlening Gemeente(n)

  • Knarrenhof

  • Duurzaamheid

  • Dienstverlening

  • Toewijzings- en verhuurbeleid

  • Huurverhoging

  • Diverse andere vragen

  • Bereikbaarheid Bewonersraad

Dienstverlening Gemeente(n)

De Bewonersraad is voor de prestatieafspraken gesprekspartner van de gemeente. Dat zijn op hoofdlijnen afspraken bijvoorbeeld over het aantal te bouwen sociale huurwoningen, de betaalbaarheid van deze woningen en de leefbaarheid. De vragen die wij hebben ontvangen gingen over:

  • grof vuil 1x per jaar laten ophalen

  • parkeerproblemen

  • groentetuinen die stinken

  • ondergrondse afvalcontainers

  • betere verlichting bij speeltuinen / brandgangen /  hondenuitlaatvelden

Op deze vragen hebben wij helaas geen antwoord, dit soort vragen horen thuis bij de gemeente. Wij verwijzen u dan ook naar de gemeente voor dit soort vragen.

Knarrenhof

Tijdens de avond heeft een huurder kort het woord genomen om mensen te wijzen op een gemeenschap voor ouderen. Ons is de vraag gesteld waar meer informatie te vinden is over de Knarrenhof. U kunt via de site : www.knarrenhof.nl informatie vinden.

Duurzaamheid

Vragen over: Kunnen we een zonneboiler krijgen? Wanneer gaan we van het gas af? Worden voor renovatie deuren geïsoleerd, tochtstrippen aangebracht? 

Duurzaamheid is een belangrijk item voor de Bewonersraad, hoe meer de woningen verduurzaamd zijn, hoe beter het is voor de huurders portemonnee en het klimaat. Area verduurzaamt haar woningen via een planning. Als uw woning aan de beurt is, benadert Area u hiervoor. Zonneboilers is nog niet over gesproken, wel zijn we veel in gesprek over zonnepanelen. Over wanneer Area en de andere woningen in een gemeente van het gas afgaan is onderwerp van gesprek met de gemeente en Area. Uiteraard houden wij de vinger aan de pols en kunt u belangrijke info op onze site vinden.

Dienstverlening

Verder zijn er nog vragen gesteld en klachten aangegeven over de dienstverlening van Area.


Mocht u klachten hebben over de dienstverlening, uw contact of over medewerkers van Area, dan dient u allereerst een klachtenformulier in te vullen via de site van Area. Heeft u dit al meerdere keren gedaan en krijgt u geen reactie van Area, dan kunt u ons dit laten weten. Wij zullen dan de dienstverlening in algemene zin bespreken met Area. Dit doen wij trouwens al op regelmatige basis waarbij wij Area hebben meegegeven dat de huurders graag willen weten waar ze aan toe zijn en wij dus altijd een terugkoppeling verwachten naar de huurders. Als een antwoord niet direct kan worden gegeven, moet er goed afgesproken worden wanneer het antwoord wel volgt en dan dient Area zich hier ook aan te houden.

Ook de verdergaande digitalisering werd als zorgpunt genoemd, niet alle huurders kunnen hierin mee. Dit heeft de Bewonersraad ook besproken met Area. Area biedt nog steeds de mogelijkheid van bezoek op kantoor, het versturen van zaken via de post en het hebben van telefonisch contact. Als u voor Area iets digitaal moet aanleveren zijn de mensen aan de balie of de telefoon bereid u te helpen.

Over de kwaliteit van de woningen voor nieuwe huurders zijn veel opmerkingen gemaakt. Nieuwe huurders moeten volgens u veel investeren om de woning bewoonbaar te maken. Dit punt zullen we aankaarten bij Area.

Toewijzings- en verhuurbeleid

We kregen de vraag wie er bepaalt wie in welke woning komt wonen.

Dit is Area, de Bewonersraad heeft hier geen inmenging in. Area adverteert de meeste woningen en wijst daarnaast een aantal woningen in overleg met de urgentiecommissie en werkgemeenten direct toe aan bijzondere doelgroepen zoals statushouders of mensen met zorg. Voor vragen hierover en over de huisvesting van jongeren in voorheen 55+-appartementen, verwijzen wij u naar Area.

Huurverhoging

Er werd gevraagd waarom wij ingestemd hebben met de huurverhoging per 1 juli 2022.

Dat hebben wij niet, wij hebben een negatief advies afgegeven. Wel hebben wij een aantal punten bereikt zoals u ook in ons jaarverslag heeft kunnen lezen.

Ook voor de huurverhoging per 1 juli 2023 gaan we weer ons best doen om de huuraanpassing zo laag mogelijk te houden. In november 2022 zijn de onderhandelingen met Area alweer gestart over de huuraanpassing. Het is een intensieve onderhandeling. Op onze site in april ziet u of wij het eens zijn geworden met Area of niet en wat we eventueel wel bereikt hebben.

Diverse andere vragen

Verder zijn er nog diverse andere vragen zoals compensatie bij verlies woongenot tijdens verbouwing, wat verstaat de Bewonersraad onder meer contact met de Bewonerscommissies, toegang duofietsen en scootmobielen, klusdienst/klussers proberen te vinden die voor weinig geld bereid zijn hand- en spandiensten te verrichten, verwarde huurders, spookhuurders.

Compensatie bij verlies woongenot

Als u voor renovatie uw woning uit moet is daarvoor een sociaal plan beschikbaar. Area zal hiervoor ook altijd eerst in contact treden met u als bewoner. Wij adviseren u om samen met de andere bewoners op dat moment het gesprek over eventuele compensatie met Area aan te gaan. Mocht u hier als bewoners niet uitkomen, dan horen wij dat signaal graag zodat wij vragen kunnen gaan stellen aan Area. 

Contact bewonerscommissies

De Bewonersraad zou graag contact hebben met de reeds bestaande bewonerscommissies. Zoals wij tijdens de Algemene Huurders Bijeenkomst informatie hebben opgehaald over wat er speelt onder huurders, kunnen de bewonerscommissies volgens ons ook een goede informatiebron zijn voor ons om aan te geven wat er zoal speelt en waar de huurders tegenaan lopen. Wij zouden dan ook graag 1x per jaar bijvoorbeeld contact hebben met de bewonerscommissies.

Toegang duofietsen en scootmobielen

De Bewonersraad heeft met Area gesproken over opstalplaatsen voor dofietsen en scootmobielen. Niet alle complexen hebben hier ruimte voor. Area kijkt naar oplossingen in overleg met de betreffende bewoners en de afdeling WMO van de gemeente.

Klusdienst

Voor een klusdienst of klussers verwijzen wij u naar de welzijnsorganisatie Ons Welzijn.  

Verwarde huurders

Verwarde huurders, vervuiling, criminaliteit bij huurders, meldt u uw zorgen alstublieft bij Area. Zij kunnen de situatie beoordelen en benodigde hulp inschakelen. Sinds een aantal jaar worden mensen met een zorgvraag in de wijken gehuisvest. Wettelijk heeft Area hierin een verplichting. Dit is ook een zorg van ons als Bewonersraad, een zorg die we ook regelmatig bespreken.

Spookhuurders

Wat te doen aan spookhuurders? Ook hiervoor geven wij het advies om dit te melden bij Area. Zij zullen de situatie beoordelen en zo mogelijk maatregelen nemen.

Durft u niet te melden bij criminele activiteiten, omdat u bang bent dat uw naam wordt genoemd, meld dan bij meld misdaad anoniem:  0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl.

Bereikbaarheid Bewonersraad

Er kwam een vraag waarom de Bewonersraad geen eigen telefoonnummer heeft en daarnaast werd opgemerkt dat we ook niet per mail bereikbaar zijn.  Het klopt dat wij geen telefoonnummer hebben.

De Bewonersraad  is een groep vrijwilligers waarvan er meerdere gewoon een dagelijkse baan hebben. Wij hebben er daarom voor gekozen alleen per mail of per post via het adres van Area t.a.v. de Bewonersraad bereikbaar te zijn. U kunt uw vragen mailen naar het secretariaat info@bewonersraad-area.nl .

We hopen hiermee uw vragen goed te hebben beantwoord.

Wij herhalen onze oproep om ons te versterken. Wilt u zitting nemen in de Bewonersraad? Reageer dan op de advertentie op onze website.

Met vriendelijke groet namens de Bewonersraad

Vorige
Vorige

Algemene Huurdersbijeenkomst 2023 Positieve Energie

Volgende
Volgende

Jaarverslag 2022